کد مطلب:182681 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:194

حج و امام سجاد
حضرت هنگامی كه به میقات می رسد و می خواهد احرام ببندد و تلبیه بگوید، آن گونه مضطرب و در هراس است و آن گونه در فشار است كه از شدت اضطراب بی هوش می شود. هنگامی كه می خواهد تلبیه بگوید آن گونه نگران است كه زبان در كام حضرت می ایستد. هنگامی كه از وی می پرسند تو فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هستی چرا لبیك نمی گویی، می فرماید، می ترسم بگویم، جواب بشنوم لا لبیك. آنگاه كه لبیك را بر زبان جاری نمود، بی هوش شده و بارها از مركب خویش به زمین می افتد. [1] .

در هنگام انجام مناسك حج تمام توجه امام به خدای سبحان و با حضور قلب و توجه كامل قدم به قدم مناسك خویش را انجام می دهد. ساعت ها در مسجد الحرام به طواف و نماز می ایستد و با خشوع كامل از اغیار می برد، تنها متوجه خدای سبحان است كه این حالت از سخنان و رفتار امام در مقاطع گوناگون انجام مناسك به خوبی شفاف است.



[ صفحه 83]



طاووس فقیه می گوید: حضرت را دیدم كه از سر شب تا سحر در طواف بودند، و این گونه با خدا سخن می گفت: خدایا ستارگان آسمانت غروب كردند، چشم های همه به خواب رفتند، اما درهای تو بر نیازمندان هماره باز است، آمده ام تا مرا ببخشی و بر من رحم نمایی. خدایا اگر از فرمان تو سر بر تابیدم بدین خاطر نبوده است كه در تو تردید داشتم، نفس من بر من چیره شده و نیز پرده پوشی تو را دیدم. و اینك كیست كه مرا از عذاب رهایی دهد و... [2] .

در كنار ملتزم (فاصله بین حجرالاسود تا در خانه) این گونه خدا را می خواند: خدایا من با امواجی از گناه به پیش تو كه امواجی از رحمت هستی روی آورده ام.ای كسی كه دعای بدترین مخلوق خویش، ابلیس را پذیرفتی، دعای مرا بپذیر. [3] .

در حجر اسماعیل به سجده افتاده و می گوید: عبیدك بفنائك مسكینك بفنائك فقیرك بفنائك، سائلك بفنائك. [4] در عرفات این گونه دعا می كند: [5] خدایا برای هر تازه وارد هدیه ای می باشد. و برای هر زائری بخشش و كرامتی خواهد بود و برای هر نیازمندی هدیه ای مقرر است. برای هر امیدوار به درگاه تو پاداشی نهاده ای و برای هر خواهش كننده ای مزدی قرار داده ای و بر هر كسی كه به جانب تو آید بخشش نهاده ای و... و اینك من مهمان تو هستم، مرا ناامید نگردان، با هدیه بهشت مرا گرامی دار، بر من منت و نعمت و بخشش و مغفرت را عطا



[ صفحه 84]



كن و مرا با سلامتی زیبا و آرایش نما. مرا از آتش رهایی ده، رزق حلال مرا فراوان نما، شر و خطر عرب و عجم و جن و انس را از من دور گردان. [6] این رفتار و این خشوع در جای جای انجام مناسك حج از حضرت متجلی است.

نقش انجام مناسك حج و نیز اعمال شایسته ای كه همراه با انجام حج و عمره نصیب افراد می شود، مانند زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، این گونه در بالندگی افراد نقش ایفا می نماید. سید الساجدین با این كه در كنار حرم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مقیم است، در دعاهای خویش به خصوص در دعاهای ماه مبارك هماره از خدای سبحان این دو فضیلت، یعنی انجام حج و زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را از خدای سبحان درخواست می نماید، اللهم و امنن علی بالحج و العمرة و زیارة قبر رسولك، صلواتك علیه و رحمتك و بركاتك علیه و آله و آل رسولك علیه السلام ابدا ما ابقیتنی فی عامی هذا و فی كل عام. [7] «خدایا بر من منت گزار حج و عمره و زیارت قبر پیامبرت كه درود و رحمت و بركات تو نثار وی و آلش باد، سال جاری و هر سال، هماره نصیب من نما، تا آن زمان كه مرا زنده می داری». شایسته است پیروانش همواره این فضیلت ها را از خدای منان طلب نمایند.


[1] سير اعلام النبلاء، ج 4، ص 392، تهذيب التهذيب، ج 7، ص 306.

[2] مناقب، ج 4، ص 151، بحار، ج 46، ص 81.

[3] تفسير برهان، ج 2، ص 343، بحار، ج 21، ص 44.

[4] مناقب، ج 4، ص 148، مستدرك، ج 9، ص 428.

[5] دعاي عرفه امام سجاد (ع) بسيار طولاني همانند دعاي عرفه امام حسين (ع) مي باشد.

[6] مصباح المتهجد، ص 483.

[7] صحيفه سجاديه، دعاي بيست و سوم، مصباح المتهجد، ص 414، دعاي ابوحمزه ثمالي.